Archief nieuws

Uitnodiging.

Op woensdag 3 juli aanstaande zal de VSP haar jaarlijkse ledenvergadering houden. Deze zal plaatsvinden in de Polfermolen Gelegen aan de Plenkertstraat in Valkenburg aan de Geul.

Agenda:
1. Opening.
2. Notulen vorige vergadering.
3. Ingekomen stukken en mededelingen.
4. Jaarverslag 2023.
5. Financieel jaarverslag 2023.
6. Verslag kascommissie.
7. Begroting 2024.
8. Vaststelling Huishoudelijk Reglement.
9. Bestuursverkiezing.
10.Rondvraag.
11.Sluiting.

Na afloop is er de mogelijkheid om met de Wethouder Jef Kleinen en de raadsleden Lloyd Wagemans, Gertie Silverentand en Chretien Jamin over actueel politieke zaken te praten. Ter informatie alle leden hebben toegang tot deze vergadering indien zij de contributie over 2024 betaald hebben. Dit kan gebeuren middels het overmaken van 2,50 euro op rekening no. NL62 INGB 00079476 66 ten name van de VSP. In verband met de ruimte welk wij nodig hebben in de Polfermolen zouden wij het op prijs stellen indien u zich voor deze vergadering zoudt willen aanmelden.
Dit kan via tel. 06-51355901 of per mail
c.jamin@valkenburg.nl
Wij hopen op uw aanwezigheid.
Vanaf dinsdag 25 juni zijn de bijlagen benodigd bij deze agenda via onze website in te zien.

Peter Majolein, wnd secretaris

 

Huishoudelijk Reglement Valkenburgse Senioren Partij (VSP)

Versie 2024

__________________________________________________________________________________________________________________________________

¹Waar in dit reglement de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt, kan uiteraard ook de vrouwelijke persoonsvorm worden gebruikt.

__________________________________________________________________________________________________________________________________

 

De Algemene Vergadering van de Valkenburgse Senioren Partij (VSP)¹

 

Gelet op het bepaalde in artikel 19 van de statuten, vastgesteld op 13 maart 2017 bij notaris Zuidervaart en Verstegen

besluit

vast te stellen het volgende huishoudelijk reglement met als ingangsdatum 3-7-2024 datum ALV.

 

Werkgebied.

 Artikel 1:

Het werkgebied omvat het grondgebied van de gemeente Valkenburg aan de Geul.

 

Begripsomschrijving.

Artikel 2:

Waar in  dit reglement wordt gesproken over de hierna te noemen begrippen, wordt daarmee bedoeld:

  1. De gemeente Valkenburg: de gemeente Valkenburg aan de Geul.
  2. VSP of partij: Valkenburgse Senioren Partij.
  3. Bestuur: het bestuur zoals aangegeven in artikel 9 van de statuten en bestaat uit de voorzitter, de secretaris: penningmeester en minimaal één (1) algemeen bestuurslid.
  4. Algemene Vergadering: de bijeenkomst van alle leden die contributie of een afdracht betalen, zoals bedoeld in artikel 8 van de statuten.
  5. Gewone leden: de leden zoals vermeld in artikel 4 van de statuten.
  6. Ereleden: de leden zoals vermeld in artikel 4 van de statuten.
  7. Donateurs: de donateurs zoals vermeld in artikel 7 van de statuten.
  8. Kascommissie: de commissie zoals bedoeld in artikel 15, lid 4 van de statuten.
  9. Gemeenteraadsfractie: de leden die namens de VSP-deel uitmaken van de gemeenteraad en/of tevens namens de VSP-zitting hebben in een of meerdere raadscommissies.

 

Doel en middelen.

Artikel 3:

De partij tracht haar doel, zoals bedoeld in artikel 2 van de statuten, te bereiken door:

  1. Deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen met een vastgesteld politiek programma.
  2. Het voeren van lokale campagnes om toekomstige kiezers te informeren over en te betrekken bij de politiek en hen te bewegen om op de VSP te stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen.
  3. Het voortdurend werven van leden.
  4. Het regelmatig beleggen van bijeenkomsten voor haar leden en andere belangstellenden en te fungeren als klankbord.
  5. Het regelmatig informeren van de leden met betrekking tot de politiek van de VSP en het innemen van een standpunt bij de besluitvorming.
  6. Het voortdurend actualiseren van de website van de partij en het periodiek doen verschijnen van een persbericht.
  7. Het instellen van een ombudsfunctie.
  8. Alle overige wettige middelen die in overeenstemming zijn met haar doel.

 

Lidmaatschap.

Artikel 4:

  1. Aanmelding van het lidmaatschap geschiedt bij de secretaris van de partij door invulling van het aanmeldingsformulier.
  2. Dit formulier is op te halen via de website van de partij (vspvalkenburg,nl ) of aanvraag bij de secretaris.
  3. Het aanmeldingsformulier dient volledig en naar waarheid te zijn ingevuld.
  4. Indien achteraf blijkt dat er onvoldoende of onjuiste gegevens zijn verstrekt, kan het bestuur tot niet-toelating besluiten.
  5. Het lidmaatschap gaat in op de datum van registratie van de aanmelding, mits de eerste contributiebetaling binnen de gestelde termijn bij de penningmeester is ontvangen, dan wel op het tijdstip van het bestuursbesluit tot toelating.
  6. Na afvoering als lid wegens contributieschuld wordt het lidmaatschap geacht wederom in te gaan op de datum waarop de contributieschuld voldaan wordt.
  7. Het bestuur kan, indien er gerede twijfel bestaat over de juistheid van de verstrekte gegevens van kandidaat-lid, een onderzoek instellen alvorens tot toelating te besluiten.
  8. De betrokkene wordt na het besluit tot onderzoek direct door de secretaris daarvan op de hoogte gesteld.
  9. Dit besluit dient uiterlijk drie (3) weken na registratie van de aanmelding genomen te worden.
  10. Het onderzoek moet binnen één (1) maand te zijn afgerond.
  11. Het bestuur staat er garant voor dat de uitslag van het onderzoek niet aan derden zal worden medegedeeld.
  12. Het bestuur kan elk toekomstig bestuurslid een verklaring omtrent gedrag vragen.

 

Lidmaatschapsrechten en plichten.

Artikel 5:

  1. Met in acht neming van het in de statuten en huishoudelijk reglement bepaalde, heeft ieder lid recht om:
  2. Alle ledenvergaderingen bij te wonen en deel te nemen aan de discussie.
  3. Bestuursvergaderingen, na voorafgaande toestemming van het bestuur, als toehoorder bij te wonen, met dien verstande dat de voorzitter in bijzondere gevallen kan besluiten om de vergadering geheel of gedeeltelijk besloten te verklaren.
  4. Indien het een gewoon lid betreft: zijn stem uit te brengen in alle zaken die in de Algemene Ledenvergadering aan de orde worden gesteld.
  5. Zich kandidaat te stellen voor een bestuursfunctie.
  6. Kandidaat te zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen namens de partij.
  7. Kandidaat te zijn voor commissies, die door het bestuur of de Algemene Vergadering zijn ingesteld.
  8. De rechten die aan het lidmaatschap zijn verbonden kunnen worden uitgevoerd zodra aan de jaarlijkse contributieverplichting is voldaan en het lid in de ledenlijst is opgenomen.
  9. De rechten verbonden aan het lidmaatschap zijn niet overdraagbaar.
  10. Elk lid is gehouden de statuten en de reglementen van de partij na te leven.
  11. Bij het aangaan van het lidmaatschap verklaart elk toekomstig lid akkoord te gaan met de privacyverklaring van de partij.

 

Soorten leden.

Artikel 6:

  1. Gewone leden zijn personen die ouder zijn dan achttien (18) jaar en die ten gevolge van een rechterlijke uitspraak het actief en/of passief kiesrecht niet hebben verloren en van wie redelijkerwijze kan worden verwacht dat zij de uitgangspunten van de partij ondersteunen.
  2. Donateurs zijn allen die geen gewoon lid zijn van de partij, maar jaarlijks een vrijwillige bijdrage leveren aan de geldmiddelen van de partij.
  3. Ereleden zijn allen die, op voordracht van het bestuur en op grond van hun verdiensten voor de partij, als zodanig door de Algemene Vergadering zijn benoemd en deze benoeming hebben aanvaard.

 

Contributie.

Artikel 7:

  1. Het contributiejaar is gelijk aan het kalenderjaar; bij aanmelding in de loop van het jaar is het gehele bedrag van het contributiejaar verschuldigd.
  2. De contributie wordt geïnd door de penningmeester van de partij, die er tevens voor verantwoordelijk is dat de leden een verzoek tot betaling ontvangen en bij niet betaling binnen de gestelde termijn tenminste eenmaal aan hun betalingsverplichting worden herinnerd.
  3. De contributie dient te zijn voldaan op één (1) maart van het jaar, dan wel binnen één (1) maand na aanmelding.
  4. De Algemene Vergadering stelt, op voorstel van het bestuur, de hoogte van de jaarlijkse contributie vast.
  5. Wanneer een lid de verschuldigde contributie en na maximaal twee (2) herinneringen niet heeft voldaan, zal in overeenstemming met artikel 6, lid 4 van de statuten de opzegging van het lidmaatschap door de partij volgen. Dit dient schriftelijk of per email te geschieden met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste vier (4) weken. {overeenkomstig statuten art 6.3}

 

Onverenigbaarheden.

Artikel 8:

  1. Het lidmaatschap van het bestuur is onverenigbaar met de kascommissie.
  2. De Algemene Vergadering kan in bijzondere gevallen en met opgaaf van redenen ontheffing verlenen van de onverenigbaarheid, zoals bepaald in artikel 10 lid 4 en 5.
  3. Wethouder(s) en fractieleden, niet zijnde tevens bestuursleden, hebben het recht bestuursvergaderingen bij te wonen en daar indien gewenst het woord te voeren, hun mening te geven of adviezen uit te brengen. Zij hebben echter geen stemrecht. Tevens ontvangen zij ter kennisneming de agenda en notulen van elke bestuursvergadering.

 

De Algemene Vergadering.

Artikel 9:

  1. De Algemene Vergadering is het hoogste orgaan van de partij.
  2. Tot de algemene vergadering hebben alle leden toegang, met uitzondering van de leden die geschorst zijn.
  3. De Algemene Vergadering is bevoegd alle besluiten te nemen waartoe zij conform de statuten bevoegd is.
  4. De Algemene Vergadering is onder meer belast met:
  5. Het benoemen van de voorzitter uit een bindende voordracht van het bestuur.
  6. Het benoemen van de overige bestuursleden.
  7. Het goedkeuren van de jaarrekening, het verlenen van decharge aan de penningmeester en het vaststellen van de begroting.
  8. Het nemen van besluiten over de op de agenda opgevoerde punten.
  9. Het benoemen van de leden van de kascontrolecommissie.
  10. Het vaststellen en wijzigen van de statuten, het huishoudelijk reglement en alle andere reglementen.
  11. Het op voordracht van het bestuur vaststellen van de jaarlijkse contributieregeling.
  12. Het bestuur is aan de Algemene Vergadering verantwoording verschuldigd over het gevoerde beleid.
  13. De Algemene Vergadering is bevoegd zich uit te spreken over het beleid van het bestuur en kan hiertoe een speciale vergadering bijeenroepen onder inachtneming van het bepaalde bij artikel 9, lid 7a.
  14. De Algemene Vergadering wordt tenminste één (1) keer per jaar en, indien wenselijk, vaker per jaar door het bestuur bijeengeroepen.
  15. Het bestuur kan om zwaarwegende redenen en op basis van een gemotiveerd besluit de Algemene Vergadering in een speciale vergadering bijeenroepen om over één of meer geagendeerde onderwerpen te beraadslagen.
  16. Deze speciale vergadering volgt de gebruikelijke vergaderwijze van een Algemene Vergadering.
  17. De besluitvormingstermijnen van deze speciale vergadering worden door de Algemene Ledenvergadering vastgesteld.
  18. De agenda van deze speciale vergadering is uiterlijk één (1) week voor de aanvang van de vergadering in het bezit van de leden.
  19. De leden bijeen in een speciale vergadering kunnen rechtsgeldige besluiten nemen.
  20. Voorts wordt de Algemene Vergadering ter behandeling van één (1) of meer aangegeven onderwerpen binnen één (1) maand bijeengeroepen:
  21. Op verzoek van tenminste 10% van stemgerechtigde leden.
  22. Op verzoek van de kascontrolecommissie in het geval een besluit naar het oordeel van deze commissie de partij in financiële problemen kan brengen.
  23. Indien niet binnen twee (2) weken aan het verzoek gevolg wordt gegeven kunnen de verzoekers op kosten van de partij zelf tot bijeenroeping overgaan op de wijze waarop het bestuur de Algemene Vergadering bijeenroept.
  24. De Algemene Vergadering wordt geleid door de voorzitter van het bestuur en bij diens afwezigheid door de vicevoorzitter of een ander bestuurslid.
  25. Bij behandeling van een onderwerp waarbij de voorzitter persoonlijk betrokken is of wanneer hij kandideert voor het voorzitterschap, treedt hij niet als fungerend voorzitter op zolang de behandeling of verkiezing duurt, maar verlaat hij de vergadering.
  26. In gevallen betreffende de gang van zaken op de Algemene Vergadering waarin het huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist het bestuur.
  27. De voorzitter heeft het recht de spreektijd te verdelen en/of te beperken.
  28. Hij is belast met de handhaving van de vergaderorde en kan een lid het woord ontnemen en -indien naar zijn oordeel noodzakelijk- het betreffende lid verzoeken de vergadering te verlaten.
  29. De beslissingen van de voorzitter zijn bindend, behoudens onmiddellijk beroep op de Algemene Vergadering.
  30. Stemming over personen geschiedt doorgaans schriftelijk, tenzij geen der aanwezigen bezwaar maakt tegen een mondelinge stemming. De voorzitter bepaalt de wijze van stemmen.
  31. Over zaken wordt mondeling gestemd bij hand op steken. Indien geen der aanwezige leden een stemming wenst, kan de Algemene Vergadering bij acclamatie een besluit nemen.
  32. Het bestuur wijst twee (2) leden aan ter vorming van een stemcommissie. Deze registreert de uitgebrachte stemmen en ziet erop toe dat de uitslag genotuleerd wordt.
  33. De voorzitter kan besluiten tot herstemming, ook indien de stemcommissie daar niet toe besloten heeft.
  34. Voorstellen voor de Algemene Vergadering worden uiterlijk twee (2) weken voor de Algemene Ledenvergadering op de website of in de nieuwsbrief gepubliceerd.
  35. Het bestuur maakt uiterlijk drie (3) weken voor de algemene vergadering de datum bekend.
  36. Het bestuur heeft het recht naar aanleiding van een discussie op de Algemene Vergadering voorstellen van de Algemene Vergadering te formuleren en deze aan dezelfde Algemene Vergadering ter besluitvorming voor te leggen.
  37. Voorstellen van de Algemene Vergadering kunnen zowel door individuele leden als door een groep leden worden ingediend, mits voorzien van datum en

      handtekening(en).

  1. Een voorstel voor de Algemene Vergadering dient tenminste binnen één (1) maand voor de Algemene Vergadering bij de secretaris binnen te zijn.
  2. Van het verhandelde worden notulen bijgehouden door de secretaris. Deze worden in de eerstkomende Algemene Vergadering vastgesteld en door de voorzitter en secretaris ondertekend.

 

Het bestuur. 

Artikel 10: 

  1. Het bestuur bestaat uit minimaal drie (3) leden en maximaal zeven (7) leden.
  2. Bestuursleden worden benoemd voor een periode van  vier 4 jaar, maar zij behouden het recht om tussentijds bij nieuwe verkiezing van bestuursleden voortijdig af te treden.
  3. Bestuursleden zijn aftredend conform een rooster van aftreden, dat wordt opgesteld door het bestuur.
  4. Het bestuur bestaat uit minimaal drie (3) leden en maximaal zeven (7) leden. Bestuur is aftredend conform een rooster van aftreden.
  5.    Elk bestuurslid is direct herbenoembaar en kan, indien er geen tegenkandidaten                  zijn, bij acclamatie benoemd worden.               
  6. De voorzitter wordt gekozen door de Algemene Vergadering.   
  7. De voorzitter is gekozen indien hij de gewone meerderheid van het aantal geldig uitgebrachte stemmen heeft behaald.
  8. De overige leden worden gekozen na kandidaatstelling door henzelf, hetzij door stemgerechtigde leden tijdens de Algemene Vergadering.
  9. De bestuursfuncties worden, met uitzondering van de voorzitter en vicevoorzitter, door het bestuur onderling verdeeld.  
  10. Voorzitter en secretaris c.q. penningmeester kunnen niet gelijktijdig aftreden.

      Tot het besturen behoort in het bijzonder:

 

  1. Het voordragen van tenminste één (1) en maximaal drie (3) kandidaten voor het lijsttrekkerschap.
  2. Het ontwerpen van een verkiezingsprogramma en een kandidatenlijst voor deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen en legt deze voor aan de Algemene Vergadering ter goedkeuring.
  3. Het organiseren en leiden van de verkiezingscampagnes.
  4. Het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten me andere partijen, onder goedkeuring van de Algemene Vergadering.
  5. Het voeren van coalitieonderhandelingen, in overleg met de lijsttrekker en/of de fractievoorzitter.
  6. Het vaststellen van de begroting en jaarrekening onder goedkeuring van de Algemene Vergadering.

  Het bestuur belegt tijdig voor de datum van de kandidaatstelling van de gemeenteraadsleden tenminste één (1) Algemene Vergadering waarin deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen, de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma aan de orde worden gesteld. Het bestuur benoemd tijdig voor de gemeenteraadsverkiezingen een verkiezingscommissie bestaande uit:

2 bestuursleden, 2 raadsleden en 1 wethouder (Indien deze in functie is voor de VSP). Deze commissie is ook verantwoordelijk voor de verkiezingscampagne.

  1. Het bestuur is verplicht in alle redelijkheid alle belangen van de partij en  haar leden naar behoren te behartigen en te handhaven.
  2. Het bestuur is verantwoordelijk voor de naleving van de statuten, het huishoudelijk reglement en alle andere reglementen die door de Algemene Vergadering zijn vastgesteld.
  3. Het bestuur heeft het recht en de plicht beslissingen die in het belang van de partij ad hoc moeten worden genomen zelfstandig te nemen en uit te voeren.
  4. Het bestuur is ten allen tijde verantwoording verschuldigd aan de Algemene Vergadering over zijn handelen.
  5. Het bestuur kan besluiten tot niet toelating van personen als lid van de partij onder vermelding van de redenen. Binnen één (1) maand dient dit besluit te worden medegedeeld aan de betreffende persoon; op dit besluit is geen beroep mogelijk.
  6. Het bestuur kan slechts geldige besluiten nemen wanneer tenminste de helft plus één (1) van het aantal bestuursleden aanwezig is.
  7. Besluiten worden genomen met gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
  8. Wanneer de stemmen staken schuift het onderwerp door naar de volgende vergadering. Met dien verstande dat besluitvorming van een onderwerp slechts één (1) keer mag worden doorgeschoven. Indien de stemmen dan weer staken, wordt het voorstel als niet aangenomen beschouwd.
  9. Het bestuur is bevoegd in geval van een dringende noodzaak om besluiten te nemen, onverminderd de verantwoordelijkheid van mededeling nadien aan de Algemene Vergadering.
  10. Bij bijzonder gelegenheden, zoals huwelijksfeest van een van de leden, ernstige of langdurige ziekte of andere speciale momenten, wordt een attentie uitgereikt. De waarde hiervan wordt bepaald door het bestuur waarbij zoveel mogelijk uniforme richtlijnen worden gehanteerd.
  11.  Voorwaarde is dat het bestuur op enigerlei wijze in kennis is gesteld van het zich voordoende feit; dit kan mondeling of schriftelijk gebeuren.

 

De voorzitter.

Artikel 11:

  1. De voorzitter leidt de vergaderingen en regelt de orde en werkzaamheden.
  2. Hij draagt zorg voor en ziet toe op de juiste uitvoering van de door het bestuur en de algemene vergadering genomen besluiten.
  3. Hij vertegenwoordigt het bestuur naar de gemeenteraadsfractie en naar de pers, tenzij door de algemene ledenvergadering anders is overeengekomen.
  4. De voorzitter wordt bij afwezigheid vervangen door de vicevoorzitter.
  5. Hij bepaalt met de secretaris de datum, tijd, plaats en lokaliteit van de vergaderingen.

 

De secretaris.

Artikel 12:

  1. Tot de taken van de secretaris behoren:
  2. Het maken van de notulen van alle vergaderingen.
  3. Het bijhouden van de ledenadministratie.
  4. Het verzorgen van de administratie en het archief.

 

  1. Jaarlijks een verslag opmaken van de werkzaamheden van het bestuur, van eventuele commissies en van de algemene ledenvergadering.
  2. Hij is verantwoordelijk voor het verzorgen van alle correspondentie van en namens de partij.

 

  1. De secretaris kan zich laten bijstaan door medebestuurders of, met toestemming van het bestuur, door leden van de partij. Ter ondersteuning van de notulering mag hij gebruik maken van een notulist.
  2. De secretaris wordt bij afwezigheid vervangen door een ander bestuurslid, uitgezonderd de voorzitter, tenzij een tweede secretaris is aangewezen.

 

De penningmeester.

Artikel 13:

  1. De penningmeester is verantwoordelijk voor het beheer van de geldmiddelen.
  2. Hij stelt jaarlijks een begroting op.
  3. Hij voldoet aan de financiële verplichtingen van de partij en houdt regelmatig boek van alle ontvangsten en uitgaven.
  4. Hij is verantwoordelijk voor het tijdig innen van de contributie.
  5. Hij meldt het bestuur jaarlijks welke personen een achterstand in contributiebetaling hebben.
  6. Hij stelt jaarlijks uiterlijk een half jaar na het einde van het boekjaar een rekening en verantwoording op van zijn gevoerd beleid op de algemene ledenvergadering van de partij.

Het boekjaar van de partij loopt van één januari tot en met eenendertig december.

  1. De penningmeester kan zich laten bijstaan door medebestuurders of, met toestemming van de partij, door leden van de partij.
  2. Het bestuur is verantwoordelijk voor het financiële beleid.

 

De kascontrolecommissie.

Artikel 14:

  1. De kascontrolecommissie wordt elk jaar door de Algemene Vergadering benoemd.
  2. De commissie bestaat uit twee (2) leden van de partij die geen deel uitmaken van het bestuur.
  3. De zittingsduur is twee (2) jaar, waarbij de leden nooit gelijktijdig mogen aftreden.
  4. Het aftreden geschiedt volgens een door het bestuur samengesteld rooster van aftreden.
  5. Het langstzittende lid treedt als eerste af en wordt vervangen door een nieuw te benoemen lid.
  6. De kascontrolecommissie heeft tot taak om bij de penningmeester de kas, de bank-of girotegoeden, de transacties en de financiële administratie van het afgelopen boekjaar te controleren.
  7. Steekproefsgewijs dient gecontroleerd te worden of alle uitgaven zijn gedekt door rekeningen en/of kwitanties. Voorts dient gekeken te worden naar dubieuze uitgaven, langdurige achterstand in het betalen van contributies van leden, openstaande vorderingen, niet betaalde rekeningen en eventuele andere tekortkomingen.
  8. De bevindingen van de kascontrolecommissie worden vastgelegd in een door de leden van de kascommissie gedateerd en ondertekend verslag. Dit verslag wordt voorgelezen op de Algemene Vergadering van de partij.
  9. Bij goedkeuring dient de Algemene Vergadering van de partij te worden verzocht om de penningmeester voor het gecontroleerde boekjaar decharge te verlenen.
  10. De penningmeester dient de leden van de kascontrolecommissie ongevraagd alle relevante en documentatie te verschaffen.
  11. Indien een lid van de kascontrolecommissie verhinderd is om gehoor te geven aan het verzoek van de penningmeester om de kascontrole uit te voeren, mag deze controle geen doorgang vinden en dient er zo spoedig mogelijk een nieuwe datum te worden vastgesteld.

 

De ombudsfunctie.

Artikel 15:

De Algemene Vergadering regelt de eventueel in te stellen ombudsfunctie.

 

Lidmaatschap van bestuur en commissies.

Artikel 16:

  1. De leden van het bestuur worden voor de tijd van 4 jaar gekozen en zijn direct herkiesbaar.
  2. Het lidmaatschap van bovenstaande organen eindigt:
  3. In gevallen zoals bedoeld in artikel 6 van de statuten.

 

 

  1. Door overlijden.
  2. Bij tussentijdse vacatures in deze organen wijst het betrokken orgaan, al dan niet uit hun midden een functiewaarnemer aan voor de periode tot de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering, waarin de vacature kan worden vervuld.
  3. Een orgaan kan uit zijn midden een plaatsvervangende voorzitter aanwijzen. Indien de voorzitter van een orgaan tussentijd aftreedt, neemt de plaatsvervangende voorzitter zijn taken waar, totdat door de eerstvolgende Algemene Vergadering een nieuwe voorzitter is gekozen.
  4. De Algemene Vergadering kan een motie van wantrouwen aannemen tegen een orgaan in het geheel of tegen een lid.
  5. In dat geval treedt dit orgaan of lid onmiddellijk af.
  6. De dagelijkse gang van zaken wordt afgehandeld door het afgetreden orgaan.
  7. Het bestuur meldt een vacature in de genoemde organen aan de Algemene Vergadering.
  8. Het dagelijks bestuur dient binnen drie (3) maanden een Algemene Vergadering bijeen te roepen om de ontstane vacature(s) te

 

 

  1. Het houden van voorkeursacties bij de gemeenteraadsverkiezingen ten gunste van een of meerdere kandidaten is toegestaan, mits:
  2. Er op geen enkele wijze ten nadele van de andere kandidaten wordt gehandeld in woord en/of geschrift.
  3. Indien er sprake is van verzending aan leden waarbij een selectie uit het ledenbestand nodig is, het bestuur op kosten van de actievoerders optreedt als  
  4. Actievoerders geen gebruik maken van het adressenbestand van de partij.

      Voorkeursacties zijn ter goedkeuring voorgelegd aan het bestuur. Het bestuur kan nadere regels over de wijze van uitvoering van voorkeursacties teneinde onevenredige behandeling van andere kandidaten te voorkomen en ter invulling van zijn bevoegdheid tot het verlenen van goedkeuring.

  1. De kosten van individuele voorkeursacties niet ten laste komen van de partijkas. Het bestuur kan hiervan afwijken.
  2. Tijdens de Algemene Vergadering welke dient te voorzien in een ontstane vacature(s) worden kandidaten in staat gesteld hun kandidatuur persoonlijk te ondersteunen.
  3. Individuele leden hebben het recht na presentatie van de kandidaten mondelinge stemadviezen te geven.
  4. De voorzitter verdeelt de spreektijd.
  5. Het bestuur heeft het recht een schriftelijk een gemotiveerde aanbeveling te doen aan de Algemene Vergadering met betrekking tot de vervulling van de vacature(s).
  6. Ongeacht of er voor interne partijfuncties één of meer kandidaten beschikbaar zijn, vindt altijd schriftelijke stemming plaats, conform artikel 9 lid 13 van het huishoudelijk reglement.

 

Besloten vergadering.

Artikel 17:

  1. Het bestuur kan besluiten één punt, meerdere punten of de gehele agenda in een besloten vergadering te behandelen.
  2. Tot een besloten vergadering hebben enkel de bestuursleden toegang.
  3. Aan het eind van de vergadering beslist het bestuur over de wijze waarop de besluitvorming openbaar wordt gemaakt.
  4. Een ordevoorstel tot besloten vergadering kan door elk lid en het bestuur worden ingediend en wordt in besloten vergadering behandeld.
  5. Een ieder die in de besloten vergadering aanwezig is, onthoudt zich tegenover hen die niet gerechtigd waren in de besloten vergadering aanwezig te zijn van het doen van mededelingen over wat er in de besloten vergadering besproken is.

 

 

Financiële verantwoording.

Artikel 18:

  1. Jaarlijks na afloop van het boekjaar laat de penningmeester de boeken van de partij controleren door een door de Algemene Vergadering benoemde kascontrolecommissie.
  2. De jaarrekening dient uiterlijk een half jaar na het einde van het boekjaar door het bestuur te zijn vastgesteld.
  3. Op de Algemene Vergadering stelt het bestuur het financiële overzicht, de begroting voor het nieuwe jaar en het verslag van de kascontrolecommissie aan de orde.
  4. Tijdens de Algemene Vergadering doet de kascontrolecommissie verslag van haar bevindingen en wordt de Algemene Vergadering verzocht de penningmeester decharge te verlenen.

 De leden hebben gelegenheid vragen te stellen en/of opmerkingen te maken over de jaarrekening en de begroting.

  1. De toelichting op de jaarrekening bevat onder meer een lijst van alle schenkingen gedaan aan de partij van meer dan € 500 (vijfhonderd euro), onder vermelding van de namen van de schenkers, mits deze daar geen bezwaar tegen hebben.
  2. Bij de aanbieding van de jaarrekening legt in het verkiezingsjaar van de gemeenteraad, het bestuur verantwoording af over de besteding en de voorgenomen besteding van dit fonds.

 

 

 

Methode voor verkiezing van personen.

Artikel 19:

  1. Het verkiezen van bestuursleden en/of leden van commissies geschiedt nadat er vacatures zijn ontstaan, herverkiezingen van bestaande functies nodig zijn en/of er nieuwe functies vervuld dienen te worden.
  2. De openstelling van de kandidatuur geschiedt door het bestuur.
  3. De kandidaatstelling dient uiterlijk veertien dagen  voor de Algemene Vergadering geagendeerd en gepubliceerd te zijn.
  4. Het kandideren kan alleen schriftelijk geschieden aan het adres van het secretariaat van de partij en dient tenminste twee (2) dagen dagen voor de vergadering in het bezit te zijn van de secretaris.
  5. Gestemd kan alleen worden over de personen die gekandideerd hebben. Het bestuur kan besluiten dat meerdere personen tegelijk gekozen worden of dat er per persoon gestemd wordt.
  6. Het stemmen geschiedt overeenkomstig de statuten.
  7. Alle stemgerechtigde leden ontvangen een stembiljet met de naam/namen van de gekandideerde leden.
  8. Ieder stemgerechtigd lid mag slechts één stem uitbrengen. Stemmen per schriftelijke volmacht van een stemgerechtigd lid is toegestaan. Een stemgerechtigd lid kan ten hoogste voor twee (2) stemgerechtigde leden als gevolmachtigde optreden.
  9.   Gestemd wordt door op het biljet een of meerdere kandidaten te noteren, in de volgorde die door het Bestuur is vastgesteld.
  10. Indien op het stemformulier een niet-kandidaat is genoemd, wordt het biljet ongeldig verklaard.
  11. Als een kandidaat meerdere malen op een stembiljet is aangegeven, wordt het biljet ongeldig verklaard.
  12. Blanco formulieren worden ongeldig verklaard.
  13. Stembiljetten met doorhalingen en niet leesbare namen worden ongeldig verklaard.
  14. In alle gevallen die afwijken van het bepaalde in dit artikel, bepaalt de voorzitter de geldigheid.
  15. Een kandidaat is gekozen indien hij meer dan de helft van de geldige stemmen heeft gekregen.
  16. Indien geen der kandidaten aan deze voorwaarde voldoet, wordt de stemming ongeldig verklaard en vindt er een herstemming plaats.
  17.  Als er meerdere kandidaten zijn met een gelijk aantal stemmen, vindt er een herstemming plaats.
  18. Is er dan weer geen sprake van een meerderheid, dan beslist het lot.
  19. Indien er bij verkiezing voor een (1) vacature tussen meer dan twee (2) personen door niemand een meerderheid is verkregen, wordt er herstemd tussen de twee (2) personen die het grootste aantal stemmen hebben gekregen. { conform statuten artikel 13.5}

 

 

 

Besluitvorming bij de Algemene Vergadering, commissies en het bestuur.

Artikel 20:

  1. Besluiten worden genomen met een gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, tenzij in de statuten of dit reglement anders is bepaald.
  2. Blanco stemmen worden daarbij als niet geldig beschouwd.
  3. Indien is bepaald dat een besluit met volstrekte meerderheid of tweederde meerderheid dient te worden genomen, dient er overeenkomstig deze bepaling besloten te worden.
  4. Bij staken der stemmen niet een verkiezing van personen betreffende wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
  5. Ieder stemgerechtigd lid mag slechts één stem uitbrengen.
  6. Een besluit van het bestuur is slechts geldig indien tenminste de helft van de bestuursleden aan de stemming heeft deelgenomen.
  7. Een besluit van de Algemene Vergadering is rechtsgeldig indien vijftien (15) procent van alle stemgerechtigde leden aan de stemming heeft deelgenomen.
  8. Besluitvorming binnen het bestuur of een commissie kan naast op de in dit reglement voorgeschreven wijze tevens digitaal, per post of telefonisch plaatsvinden. In dit geval dient het conceptbesluit onder verantwoordelijkheid van de voorzitter aan ieder stemgerechtigde lid van het betreffende orgaan te worden medegedeeld met uitdrukkelijke vermelding van het uiterste tijdstip waarop de stem uitgebracht moet zijn.
  9. Indien wordt overgegaan tot poststemming worden alle stemgerechtigde leden in de gelegenheid gesteld door middel van een gewaarmerkt individueel stembiljet hun stem uit te brengen.
  10. Elk genomen besluit van een partijorgaan wordt desgevraagd ter inzage aan de leden verstrekt, mits het geen besluit is dat in een besloten verklaarde vergadering over dit onderwerp is genomen.
  11. Besluiten van het bestuur of een commissie waartegen beroep open staat dienen gemotiveerd te zijn en een rechtsgangverwijzing te bevatten en worden door toezending aan de betrokkene(n) bekend gemaakt. De beroepstermijn treedt in werking na deze bekendmaking.

Berichtenverkeer.

Artikel 21:

  1. Correspondentie aan een partijorgaan kan zowel analoog of digitaal geschieden aan het aangegeven adres van dit orgaan en bij voorkeur via de secretaris van de partij.
  2. Ten aanzien van berichten die voor een bepaald tijdstip moeten worden ingediend geldt dat het bericht voor die aangeven datum moet zijn ontvangen. De administratie van de ontvanger is bepalend, tenzij de ontvanger een eerdere ontvangst kan aantonen.
  3. Kandidaatstellingen, moties en amendementen dienen binnen vijf (5) dagen na de sluiting van de geldende termijn per gewone post of per email te worden bevestigd.
  4. Termijnen die eindigen op zaterdag, zondag of een erkende feestdag worden verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
  5. Publicatie of bekendmaking van voorstellen en mededelingen van bestuur of commissies kan schriftelijk of digitaal plaatsvinden. Van plaatsing op de website wordt per e-mail of nieuwsbrief mededeling gedaan aan alle leden die hun e-mailadres bij het secretariaat hebben laten registreren en op een andere manier aan leden zonder opgegeven e-mailadres.

 

Slotbepaling.

Artikel 22:

  1. In alle gevallen waarin het huishoudelijk reglement niet voorziet of bij toepassing tot onbillijkheden zou kunnen leiden beslist het bestuur van de partij, desnoods in afwijking van dit reglement. Afwijkingen worden de eerstvolgende Algemene Vergadering gemeld.
  2. Wijzigingen of aanvullingen van het huishoudelijk reglement geschieden conform artikel 19 van de statuten.
  3. De bepalingen van dit huishoudelijk reglement, met inbegrip van wijzigingen, treden in werking nadat de Algemene Vergadering deze heeft vastgesteld dan wel goedgekeurd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Week 1 2024

Op 2 januari waren ook de wethouder, fractie en bestuur aanwezig op de nieuwjaarsreceptie van het Valkenburgse gemeentebestuur.

Week 52

                                                                                                     Week 50.

 

Afgelopen maandag, 11 december 2023, is door de voltallige gemeenteraad het Parkeerbeleidsplan Valkenburg aan de Geul aangenomen.

Dit betekend onder andere dat vanaf 1 januari 2025 iedere bezoeker aan Valkenburg aan de Geul het eerste uur gratis mag parkeren. Ook zal onze wethouder Jef Kleinen vanaf 1 januari aanstaande in overleg gaan met de inwoners om te praten over alle facetten van parkeren in de diverse woonwijken om dit Parkeerbeleidsplan verder vorm te geven.

De VSP wil vanaf deze plaats de wethouder feliciteren en veel succes toewensen met de verdere invulling en uitvoering van dit Parkeerbeleidsplan.